lunes, 30 de mayo de 2011

Clytus rhamni Germar, 1817

Clytus rhamni Germar, 1817 by CONDAMARTA 
Clytus rhamni Germar, 1817, a photo by CONDAMARTA on Flickr.

Clytus rhamni en Cabreiroá 29/05/2011.
Familia Cerambycidae / Subfamilia Cerambycinae / Tribu Clytini
Este é un exemplo de mimetismo batesiano no que unha especie inofensiva ten como mecanismo de defensa o seu parecido con outra especie que posue outros mecanismos defensivos tales coma aguillóns, ser toxicos, ter sabor desagradable,... Os depredadores asocian certos diseños con experiencias previas desagradables que os levan a evitar a certas especies e a aquelas  que se asemellan.
Chamase mimetismo batesiano en honra de Henry Walter Bates un científico británico que estudou o mimetismo en bolboretas do Amazonas, na  mitade e  a finais del seculo XIX.
Por certo isto é un escarabello inofensivo. 

Trichodes octopunctatus (Fabricius, 1787)

Trichodes octopunctatus en Cabreiroá 29/05/2011.
Familia Cleridae / Subfamilia Clerinae

jueves, 26 de mayo de 2011

Aristolochia paucinervis

Vilar de Silva, 08/05/2011

As arirstolochias son venenosas pero resulta que unha volvoreta escolle esta planta para poñer os seus ovos, un ovo por planta para que as eirugas non teñan competencia. A volvoreta en cuestion é Zerynthia rumina que non so ten un metabolismo que desactiva os toxicos da planta se non que ademais os emprega para a sua defensa acumulando estes nos seus tecidos externos.

Zerynthia rumina (Linnaeus, 1758)


Zerynthia rumina (Linnaeus, 1758)


As frores das aristolochias son trampas para moscas que normalmente depositan os seus ovos en carne podre ou excrementos, de xeito que ese cheiro e o que empregan para atraer as moscas. As frores son  proteroxínicas, desenvolve primeiro a sua parte feminina, de xeito que unha mosca cargada de polen fecunda a flor e queda atrapada 24 horas mentras se forma o polen con que ira a fecundar a outra fror.

Limenitis reducta Staudinger, 1901

Limenitis reducta

Limenitis reducta


Sen dubida unha das mais fermosas bolboretas que podemos ver en Galicia mirese por onde se mire. Habita en bosques de ribeira.
Pertence a Familia Nymphalidae. As ninfas son espiritus divinos que animan a natureza. As ninfas de auga doce denominanse co nome xeral de Nayades ainda que teñen ademais nomes especificos como Creneas, Pegeas e Limnátides ( ou Limnades)

lunes, 9 de mayo de 2011

Ophrys scolopax

Vilar de Silva, 08/05/2011.
La polinización tiene lugar por engaño sexual o pseudocopulación, ya que el labelo imita a las hembras de ciertos himenópteros, e inclusive a otros grupos de insectos. El género se divide en dos secciones en función de la posición que adopta el abejorro al ser engañado. Si el insecto se dispone con la cabeza hacia el centro de la flor (polinización cefálica), se trata de la sección Ophrys, la más amplia del género. Si, por el contrario, el insecto mira hacia el exterior de la flor y transporta los polinarios sobre el abdomen (polinización abdominal), se trata de la sección Pseudophrys, menos numerosa pero no menos compleja en lo taxonómico.

El engaño no es sólo visual, también táctil e incluso olfativo. La relación es bastante específica. Los machos de himenópteros suelen emerger de la ninfa antes que las hembras e intentan la cópula con las orquídeas con mucho entusiasmo. Una pseudocópula puede durar desde pocos segundos hasta un cuarto de hora. A pesar de tan refinado sistema, la hibridación natural parece ser frecuentísima.

Las flores de Ophrys producen también sustancias aromáticas. No tienen exactamente las mismas feromonas que segregan las hembras de los insectos, pero sí una buena cantidad de sustancias cuyo conjunto también debe resultar atractivo y estimulante para los machos. Este conjunto de aromas parece vital en los procesos de especiación pero nos resulta inaccesible a los humanos. Por el contrario, el factor visual que nosotros apreciamos bien, podría ser de importancia secundaria para los polinizadores. En algunos casos, las semejanzas con un insecto son muy evidentes en pilosidad, máculas, crestas, ojos, etc.
Cada especie de Ophrys tiene su propio insecto polinizador y depende completamente de esta especie polinizadora para su supervivencia. Lo que es más los machos engañados es probable que no vuelvan ó incluso que ignoren plantas de la misma especie. Por todo esto solamente cerca del 10 % de la población de Ophrys llega a ser polinizada. Esto es suficiente para mantener la población de Ophrys, si se tienen en cuenta que cada flor fertilizada produce 12.000 diminutas semillas.

Colaboradores de Wikipedia. Ophrys [en línea]. Wikipedia, La enciclopedia libre, 2011 [fecha de consulta: 4 de mayo del 2011]. Disponible en <http://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Ophrys&oldid=46137219>

sábado, 7 de mayo de 2011

AVELAIÑAS

Eudonia angustea (Curtis, 1827)

Pyralis farinalis (Linnaeus, 1758)

Scopula imitaria Hübner 1798

Crese que as ánimas veñen en figura de animais, especialmente en forma de avelaiñas, pero se son de cor negra considéranse agoiros dunha desgraza próxima, mesmo dunha morte; se foren brancas, dise que veñen anunciar boas novas de familiares ausentes. (Risco engade que No caso das avelaíñas ou volvoretas tense lembrado, con razón, a psíquis grega, coa súa significación orixinal de volvoreta, forma en que as almas saían dos corpos, asegún os antigos gregos ).
A cor negra na cultura popular galega. (2011, abril 25). Galipedia, a Wikipedia en galego. Obtido o 10:22, maio 7, 2011 en http://gl.wikipedia.org/w/index.php?title=A_cor_negra_na_cultura_popular_galega&oldid=1911260.

viernes, 6 de mayo de 2011

PRIMAVERA DE CORES


Ahi ven o maio
de frores cuberto
puxeronse a porta
cantandome os nenos
os puchos furados
pra min extendendo
pedironme crocas
dos meus castiñeiros

Pasai rapaciños
calados e credos
que o que é polo de hoxe
que darvos non teño
eu sonvos o probe:
o povo galego
pra min non hai maio,
pra min sempre é inverno.

Cando eu me atopare
de donos liberto
que o pan non mo quiten,
trabucos e prestemos
que, coma os do abade,
frorezan meus eidos
chegado haberá enton
o maio que eu quero.

Queredes castañas
dos meus castiñeiros
cantademe un maio
sen bruxas nin demos
un maio sen segas,
usuras nin preitos.
nin foros nin cregos.

Curros Enríquez